Čím dál více firem mění majitele

Čím dál více firem mění majitele

V  česku se letos prodalo 190 firem.

V Česku se prodávají a kupují firmy jako nikdy dřív. Z propočtů HN vyplývá, že jen během prvních šesti měsíců letošního roku změnilo majitele téměř dvě stě českých společností v odhadované ceně 116 miliard korun. Za stejnou dobu loni to byla necelá stovka firem v sumě 68 miliard. Většinou se prodávají menší a střední společnosti. Mění své majitele zejména proto, že zakladatelé často nemají komu firmu předat.
Čeští poradci, kteří radí firmám a investorům při nákupech a prodejích společností, shodně tvrdí, že mají nejvíc práce za svou kariéru. Některé statistiky a databáze ale dosud ukazovaly něco jiného. Problém je, že jich existuje hned několik a že každá ze statistik má jiná kritéria a často jsou v nich uváděny jen obchody, které kupující nebo prodávající sami oznámí a souhlasí se zveřejněním. HN všechny tyto databáze spojily, očistily o shodné obchody a výsledkem je výrazně vyšší číslo prodaných firem či podílů v nich než před rokem. Loni to bylo 98 firem, letos změnilo majitele 190 společností.
„Nebál bych se tvrdit, že se jedná o nejsilnější rok od počátku krize, pokud jde o počet transakcí,“ říká Marek Tichý, poradce z Raiffeisenbank. „Nicméně je pravda, že je mnohem složitější transakce úspěšně dokončit,“ dodává a shoduje se s ním i další patnáctka předních českých poradců, které HN oslovily.
Důvodů, proč čím dál víc lidí a firem chce koupit své konkurenty nebo vstoupit do nových oborů, je víc. Jedním z hlavních je to, že v bankách leží přebytky peněz, kterými se centrální banky snaží už několik let rozhýbat západní ekonomiky. „Levné peníze umožnily provádět akvizice i těm, kteří o tom dříve ani neuvažovali,“ říká poradce Petr Kostinec z KPMG.
„Peníze ve světě nikdy nebyly tak levné a ti, kteří je mají, se o ně pravděpodobně nikdy v poválečném období tak nebáli. Uchránit hodnotu peněz, natož je zhodnotit, je v dnešní době velmi složité a to ke koupi firem vhání další a další investory, kteří se nákupem fungujících a úspěšných společností snaží svůj majetek chránit,“ říká Petr Kříž, šéf fúzí a akvizic EY.
Tak velký zájem o koupi firem spolu s levnými penězi způsobuje, že rostou i kupní ceny. „Ve srovnání s předchozím rokem je to o 10 až 15 procent více,“ uvádí Petr Kymlička z poradenské firmy BDO. Podle něj jsou nyní nejčastěji nabízeny k prodeji firmy působící v automobilovém průmyslu. Jedná se zejména o subdodavatele první či druhé úrovně, tedy o středně velké firmy s obratem kolem jedné miliardy korun.
Před 10 či 20 lety se české firmy prodávaly hlavně zahraničním kupcům, v poslední době však převažují čeští zájemci. A firmy se prodávají hlavně proto, že jejich majitelé a často zakladatelé, kteří podnikání rozjeli v 90. letech minulého století, jsou v důchodovém věku. Ti řeší jednu z nejsložitějších otázek – jak předat firmu nové generaci a zároveň tím nepoškodit vztahy v rodině.
„Většina majitelů nakonec raději nechá rodině peníze a svobodu v jejich dalším životě než břímě vlastnictví a řízení firmy,“ odůvodňuje současné častější prodeje firem jeden z nejvyhledávanějších poradců v Česku Tomáš Klápště z Patria Finance. „Podle mých informací z trhu a od konkurence může být tento důvod asi za polovinou všech aktuálně realizovaných prodejů,“ doplňuje poradce Tomáš Navrátil z CN Finance.
Dalším důvodem, proč firmy v Česku mění majitele, je podle poradců odchod některých zahraničních firem ze země a prodej jejich poboček. „Ze 13 případů, na kterých momentálně pracujeme, je u tří důvodem odchod nadnárodní korporace z českého trhu,“ říká Kříž z EY. Obdobné podíly hlásí i další poradci.
V Česku se za čtvrtstoletí polistopadového podnikání rozrostla řada společností, kterým už je místní trh malý. Často se sice jedná o firmy, které se specializují na úzký okruh výrobků, ve svém odvětví ale patří mezi přední výrobce v regionu, nebo dokonce na světě. Proto také zvažují, že by koupily zahraničního konkurenta.
„Doba, kdy většinu transakcí představovala práce pro zahraniční kupující českých firem, už v akvizičním poradenství dávno pominula. Dnes naopak sledujeme aktivní zájem českých investorů o investice v zahraničí,“ říká Antonín Piskáček z České spořitelny. Podnikatelé se zaměřují především na Německo, Slovensko a Polsko, ale také na Bulharsko, Francii či Slovinsko. „Naopak se výrazně omezily aktivity českých investorů ve vztahu k Rusku a Ukrajině, kde některé české investiční i průmyslové skupiny před vypuknutím krize plánovaly poměrně rozsáhlou expanzi,“ říká Jaroslav Havel, spoluzakladatel největší advokátní kanceláře v Česku Havel, Holásek & Partners.

Nebál bych se tvrdit, že se jedná o nejsilnější rok od počátku krize, pokud jde o počet transakcí… Nicméně je pravda, že je mnohem složitější transakce úspěšně dokončit. Marek Tichý poradce, Raiffeisenbank

116 miliard korun je celková hodnota firem, které se v Česku prodaly za prvních šest měsíců letošního roku.

 

Autor: Milan Mikulka

 

 

Nadpis

Čím dál více firem mění majitele

Zdroj Hospodářské noviny  str. 01  Titulní strana
Datum a číslo vydání 8.8.2016

 

8.8.2016